Glimt fra vores hverdag
Læs og se nogle af alle de gode aktiviteter og oplevelser vi samler på i løbet af dagen med børnene.
Aflevering på legepladsen
Rutiner behøver ikke nødvendigvis finde sted indendørs. Hos os i Oasen afleveres børnene (alle børnehavebørn og efter kl. 8.00 de ældste vuggestuebørn) ude på legepladsen frem for inde ved garderoben. En afleveringssituation kan i nogle tilfælde skabe uro, fx hvis et barn har en lidt svær morgen og derfor ikke er klar til at sige farvel til far eller mor. Ved at flytte afleveringssituationen ud på legepladsen har børnene mulighed for at gå i gang med at lege med det samme. Der skal ikke først tages overtøj af og skiftes til hjemmesko, og derfor bliver overgangen fra hjemme til Oasen mindre markant. Samtidig er det mindre sandsynligt, at eventuel uro fra børn, som finder afleveringen svær, spredes til andre i børnegruppen, da afleveringen ikke er afgrænset til et bestemt område, men foregår ud over hele legepladsen.
Middagslur udenfor i børnehaven
I Oasen sover børnene i børnehaven til middag udenfor. Ved den ene gruppe Troldene, kan børnene sove i skuret og ved Skovnisserne har vi et stor overdækket område. Begge steder sover børnene i efteråret og vinteren på rensdyrskin og i soveposer, om sommeren har vi tyndere soveposer til børnene.
Vi oplever, at ved at have børnene tæt på os falder de hurtigere og bedre i søvn. Børnene kan høre og mærke de andre børn, det er trygt og godt. Når de vågner igen, kan de stille og roligt vågne, ligge og kigge på kammerater der leger og se de voksne. Det er en sand fryd at opleve de små poders middagslur - et godt børneliv.
Samlingsstund i vuggestuen med Bablerne
I vuggestuen har vi taget det pædagogiske redskab "Bablerne" til os.
At ”babbla” er svensk og betyder at pludre; deraf navnet Babblarna.
Babblarna er små søde figurer, som hos de fleste børn vækker nysgerrighed og lyst til at til lege med sproget.
Babblarnas navne er nogle af de lyde, der er lettest at sige for børn, baseret på deres naturlige pludrelyde.
Babblarna inviterer til leg og snak og kan give barnet interesse i at lege med lyde og bruge sproget. Barnet kan få styrket såvel sprogforståelse, ordforråd og sætninger.
Når vi leger med figurerne og snakker om dem, øver vi barnets sproglyde, sprogmelodi, begreber og grammatik. Der ud over understøtter vi det med øjenkontakt, turtagning, imitation og opmærksomhed.
Når vi leger sammen med børnene med Babblarna, arbejder vi på flere niveauer (lyde, ord og sætninger) og på den måde tilpasse sværhedsgraden det enkelte barn
Snak
Vi bruger Bablerne i små samlingsstuder i løbet af dagen. På en måde, hvor figurerne indgå i leg og hverdagsaktiviteter, så børnene hører figurernes navne mange gange i løbet af dagen. F.eks. lægger vi en figur til at sove: ”Nu skal Babba sove”, ”Godnat Babba”, Sov godt Babba” eller send dem ud på en køretur i en bil: ”Hej, hej Diddi”, ”God tur, Diddi”, ”Vi ses Diddi”. Lad evt. også barnet blive puttet eller køre afsted.
Vi leger gemmeleg med figurerne, f.eks. ved at lægge en figur under et tæppe. ”Hvor er Bobbo?” ”Der var Bobbo!”